charlesdeluvio-Lks7vei-eAg-unsplash

På väg in i en lågkonjunktur är det helt avgörande att veta vad din byrås kunder tycker, på vilka områden ni kan förbättra er – och hur ni står mot branschen i stort. 

Allt detta får ni reda på genom att anmäla er till Regis årliga kund- och branschstudie inom kommunikationsindustrin. ”Det här är ett utmärkt verktyg för affärsutveckling”, konstaterar Robert Skölfman, grundare och vd på Regi.

– VI erbjuder ett helt unikt verktyg för byråer, där ni kan jämföra era egna resultat med branschen på en rad olika parametrar. Det innebär att ni inte bara får era egna resultat utan dessutom får svaret på hur ni som byrå, på alla områden, presterar jämfört med era konkurrenter, både i just er kategori och branschen i stort, säger Robert Skölfman.

Resultaten i studien ger varje byrå ett antal parametrar som gör det lätt att avläsa var det finns utrymme för att förbättra och utveckla verksamheten.

– I studien har vi ett antal KPI:er, som till exempel NKI, rekommendationsvärde och bytesbenägenhet. Där får varje byrå en möjlighet att jämföra sina egna siffror gentemot branschen, och allt intygas av tredje part.

Ännu vassare verktyg i år

Resultaten paketeras i ett affärsutvecklingsverktyg, som i år har uppdaterats för att hjälpa byråerna ytterligare. Bland annat har man grupperat resultatet i sex områden, så att det ska bli enklare att förstå inom vilket eller vilka områden som byrån underpresterar mot kategori och bransch.

– Vi gör även analyser att få fram vilka områden som byrån bör fokusera på för att åstadkomma en snabb förändring som också kunderna efterfrågar. Därutöver har vi även möjlighet att segmentera byråns kundresultat utifrån till exempel lönsammaste kunderna, viktigaste kunderna, kundansvariga eller kontor. Med dessa analyser och rekommendationer hjälper vi byråerna att snabbare nå en ökad kundnöjdhet som i de flesta fall också påverkar lönsamheten, säger Robert Skölfman.

En byrå som har deltagit i studien i många år är Bazooka.

– Första året fick de inte speciellt höga värden. Men de bestämde sig för att verkligen ta kunderna på allvar och har sedan dess jobbat stenhårt med analys och målsättningar. De har gjort en fantastisk resa, där de år för år flyttar fram sina positioner, och har de senaste 3-4 åren legat med i den absoluta toppen av Årets Byrå.

Viktigt med extern feedback

Petra Blixman, vd på Bazooka, berättar varför de anmälde sig till undersökningen.

– Vi valde att vara med eftersom vi ville veta mer om hur våra kunder tycker det är att jobba med oss. Vi ville också få in feedback via en extern part så att kunderna skulle känna sig trygga med att uttrycka sig helt fritt. Att ha nöjda kunder är absolut affärskritiskt för oss som byrå, och kundnöjdhet är vårt viktigaste mål tillsammans med medarbetarnöjdhet och lönsamhet, konstaterar hon.

Petra Blixman berättar att Bazooka har använt feedbacken och resultaten i byråns kontinuerliga förändrings- och förbättringsarbete.

– Det handlar om allt från att utveckla vårt erbjudande och vilka personer vi har rekryterat, till hur vi organiserar oss och hur vi jobbar i projekt. Arbetet skapar dessutom en massa pepp internt, speciellt när vi har hamnat på pallplats såklart!

Robert Skölfman menar att branschen i stort behöver bli bättre på just affärsutveckling.

– Det är inget fel på kreativiteten, men det skulle behövas mer affärsmässighet. Branschen lider av dålig lönsamhet och timpriserna har i princip stått still sedan 90-talet. Vi vill hjälpa byråerna att bli mer affärsmässiga och därmed få upp lönsamheten.

Fler nyheter

Regi lanserar certifieringen: ”Excellence in Customer Relations”

Regi lanserar certifiering: "Excellence in Customer Relations"
2024 - 11 - 14

Byråpartners.se och Future Agency Search inleder samarbete för bättre byråval

Byråpartners.se och Future Agency Search inleder samarbete för bättre byråval
2024 - 10 - 16

Nyheter i Årets Byrå och Årets Arbetsgivare 2025

Nytt för i år i undersökningarna Årets Byrå och Årets Arbetsgivare 2025.
2024 - 08 - 21