23-12-07
Årets Byrå, som arrangeras av Regi, är en årlig tävling där de största kommunikationsköparna utvärderar hur nöjda de är med sina byråer. Men framförallt får de deltagande byråerna möjlighet att ta del av nya viktiga insikter, om såväl det egna bolaget som branschen – som kan användas i det strategiska arbetet och affärsutvecklingen.
– Vi var med i Årets Byrå för första gången 2019. Då hade vi haft ungefär samma omsättning i fyra år, och ville utveckla byrån. Vi satte upp ett konkret mål om att fördubbla omsättningen på fem år, och vi ser kundrapporten från Regi som en viktig del i det arbetet, säger Daniel Rösth.
Han berättar att första året blev något av ett indexår, som man senare har kunnat jämföra det egna bolagets prestation emot.
– Men redan första året fick vi givetvis möjlighet att bencha oss mot andra byråer, vilket gav en väldigt nyttig överblick av branschen. Vi fick insikter om vad våra kunder värderar hos oss, och vad våra faktiska styrkor är. Vi tog även till oss att vi inte presterade på topp inom alla områden, och började arbeta aktivt med dessa, vilket ledde till att vi kunde se stora förbättringar redan andra året.
En konkret åtgärd blev att Sweet investerade mer tid i sitt administrativa arbete, som har hjälpt bolaget att bli mer effektiva.
– Vi lade också väldigt mycket tid på oss själva och på personalen, vilket har gjort att vi kunnat bygga en otroligt stark företagskultur. Idag tror jag att den kulturen är vår största tillgång. "Sweet people, sweet life, sweet clients", brukar vi prata om. förklarar Daniel Rösth.
Han berättar att insikterna har hjälpt företaget att lägga en tydlig, strategisk plan, som har resulterat i nya, större kunder – och även att man har kunnat anställa ny personal.
– Vi har blivit mer effektiva när det kommer till hur vi fördelar vår egen tid, vilket har gett högre lönsamhet och att vi har kunnat anställa fler.
I dagsläget rekryterar Sweet personal, och Daniel Rösth menar att det är ett extremt högt tryck på ansökningarna.
– Det märks att det är tuffa tider, och just då är lönsamhet extremt viktigt. Vi startade byrån i en lågkonjunktur och har varit med om det här förr. I sådana här perioder är det A och O att se över byråns hälsa och rusta sig internt för de utmaningar som finns, och då kan insikterna i kundrapporten verkligen hjälpa till.
Sweet har kommit på pallplats i Årets Byrå tre år i rad – med två tredjeplatser och en andraplats.
– Vi siktar såklart på en pallplats även i år. Och i år har vi gått upp i en ny omsättningskategori, vilket är ett resultat av det arbete vi har lagt ner. Vi är faktiskt väldigt nära att redan nu nå vårt femårsmål om dubbel omsättning, säger Daniel Rösth.
Han rekommenderar fler byråer att delta i Årets Byrå.
– Jag tycker att det är ett superbra verktyg. Ju fler som är med, desto bättre data blir det, och då blir det lättare att tillsammans utveckla hela branschen.
– Det är viktigt att man tar de här undersökningarna på allvar. Det blir en kvalitetsstämpel som skapar trovärdighet för byrån. Gör ditt bolag bra ifrån sig och arbetar med rapporterna, så kommer ni också att prestera bra i tävlingen. Det bygger intern stolthet och skapar trovärdighet hos såväl befintliga som potentiella kunder. För oss har det blivit en kvalitetsstämpel som visar att vi bryr oss om relationen mellan oss och våra kunder, avslutar Daniel Rösth.