25-02-12
Regi Research & Strategi tillkännager listan över de byråer som tagit hem topplaceringarna i Årets Byrå 2025, Årets Arbetsgivare 2025 och Agency Image 2025.
Utmärkelserna bygger på Regis årliga bransch- och kundstudie som initierades år 2000 och nu genomförts för 25:e gången. Under 25 års tid har Regi genomfört mer än 6 000 byråundersökningar, 50 000 intervjuer och 700 000 bedömningar av kundnöjdhetsindex. Studien är Nordens största i sitt slag och ger en unik inblick i vad som skapar framgångsrika samarbeten mellan kommunikationsköpare och deras byråer.
I årets studie har över 1 700 kommunikationsköpare utvärderat sina samarbeten vilket resulterat i en omfattande analys av 236 byråer. De vinnande byråerna kännetecknas av både ett tillräckligt stort kundunderlag och hög kundnöjdhet, baserat på 15 olika kriterier.
– Goda relationer bygger på engagamang och personkemi, och det är just dessa faktorer som skapar djupare samarbeten och stärker kundlojaliteten över tid, säger Robert Skölfman, vd för Regi.
Parallellt med Årets Byrå genomförs studien om medarbetarnöjdhet, Årets Arbetsgivare, där byråer utvärderas av sina medarbetare. Studien erbjuder en möjlighet att jämföra resultaten med andra byråer i kommunikationsbranschen och är öppen för alla byråer, oavsett om de deltar i Årets Byrå.
De byråer som fått högst betyg från sina medarbetare har utsetts till Årets Arbetsgivare 2025 i tre kategorier. Denna utmärkelse speglar arbetsplatser som inte bara levererar på kundsidan utan också skapar en arbetsmiljö där medarbetarna trivs och utvecklas. Något som enligt en studie från Harvard driver lönsamhet och tillväxt.
Som en del av Årets Byrå 2025 har köpare av kommunikation också fått ange vilka byråer de har det mest positiva intrycket av – utöver de byråer de haft ett aktivt samarbete med.
Frågan som ställts är: "Förutom de byråer du har samarbetat med under de senaste 12 månaderna, vilka byråer på den svenska marknaden ger dig det mest positiva intrycket? Vänligen ange upp till tre stycken, utan någon specifik ordning."
Respondenterna har haft möjlighet att svara både spontant och med hjälp av erinran för att identifiera vilka byråer som lämnar starkast positivt avtryck. Viktigt att notera är att byråerna inte väljer att delta i denna del av studien och inte heller kan avstå.
De tre byråer med högst anseende bland kommunikationsköparna har fått utmärkelsen Agency Image 2025.
Här är listan med de vinnande byråerna och deras placeringar inom respektive kategori:
CONTENT
1. KWD Studio
2. Klintberg Niléhn
3. Birdh
DIGITAL 5–25 MKR
1. Lightweb
2. Maia Marketing
3. Delorean
DIGITAL 25 MKR +
1. Limetta
2. Phosworks
3. Adeprimo
DIGITAL TRANSFORMATION
1. Leadfront
2. Bombayworks
3. Beyond Retail
EVENT & BRAND EXPERIENCE 5–50 MKR
1. Ciceron Group
1. Eventum
3. FIVE Sweden
EVENT & BRAND EXPERIENCE 50 MKR +
1. Eventyr Nine Yards (LIWLIG)
2. PS Occasion (LIWLIG)
3. Le Pacte
MEDIA & KOMMUNIKATIONSBYRÅER 5–50 MKR
1. HowCom Group
2. Captivate
3. Grit
MEDIA & KOMMUNIKATIONSBYRÅER 50 MKR +
1. Tre Kronor Media | a Making Science company
2. Bizkit Havas
3. Scream
PERFORMANCE MARKETING
1. Rocket Revenue
2. Digital Dominance
2. Remotion
PR & KOMMUNIKATION
1. Story Relations
2. Lennox PR
3. Far from standard
REKLAM 5–10 MKR
1. Digitrooper
2. Business & Emotions
3. Property Passion
REKLAM 10–25 MKR
1. Think Happy Thoughts
2. Sweet
3. FCB Fältman & Malmén
REKLAM 25 MKR +
1. Dear Friends
2. Bästa kompisar
3. Haus
TJÄNSTE- & PRODUKTDESIGN
1. Antrop
2. EY Doberman
3. BBH Stockholm
VARUMÄRKE & DESIGN 5–15 MKR
1. WDW Creative Studio
2. Paradigm Brand Consultancy
3. Super Tuesday
VARUMÄRKE & DESIGN 15 MKR +
1. Essen
2. G-W Studios
3. Grow
ÅRETS ARBETSGIVARE 5–15 MKR
1. Södra tornet
2. INKA Interactive
3. Mustasch
ÅRETS ARBETSGIVARE 15–25 MKR
1. Grit
2. Essen
3. Leadfront
ÅRETS ARBETSGIVARE 25 MKR +
1. Adeprimo
2. Westander
3. Bästa Kompisar
AGENCY IMAGE
1. Forsman & Bodenfors
2. DDB Stockholm
3. Åkestam Holst